محل تبلیغات شما

بازاریابی مجازی کسب و کار اینترنتی

هدف بازاریابی مجازی اینترنتی :

1: شناسایی و دسته‌بندی مخاطبان و کاربرانی که خدمات شما برای آن‌ها ارزش خلق می‌کند. 

2: هدایت کاربران شناسایی شده به سایت یا کسب‌وکار آنلاین ایجاد شده، که همان افزایش ترافیک سایت یا افزایش تعداد دانلود است.

3: تبدیل کاربران به مشتری با هدف فروش خدمات یا محصولات سایت.

 4: ترغیب و تشویف مشتریان قبلی به استفاده مجدد از سایر خدمات و محصولات یا تکرار خرید.

اگر به واژه بازاریابی  مجازی اینترنتی دقت کنید ابتدا کلمه بازاریابی آمده است، یعنی قبل از این‌که سراغ ابزارهای اینترنتی بروید باید به خوبی مفاهیم بازاریابی را درک کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند فرایند فروش و کسب‌ درآمد اینترنتی از سایر کسب‌وکارها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. در پاسخ باید گفت هزینه ایجاد یا راه‌اندازی کسب‌وکارر اینترنتی از کسب‌وکارهای واقعی به‌مراتب کمتر است اما هزینه بازارابی کمتر نیست. بازاریابی  مجازی آنلاین به دلیل فضای رقابتی و عدم محدودیت‌های زمانی و مکانی به مراتب می‌تواند سخت‌تر و پرهزینه‌تر هم باشد!

نکته مهم: در اهمیت بازاریابی مجازی اینترنتی باید گفت که دلیل شکست بیش از ۶۰ درصد از کسب‌وکارهای آنلاین ضعف در بازاریابی است. ضعف و عدم برنامه ریزی صحیح برای بازاریابی به سرعت منجر به افزایش هزینه‌ها، افزایش زمان بازدهی و تولید محصولات و خدمات بدون مشتری خواهد شد. بازاریابی به عنوان یک علم مستقل شناخته شده است، این رشته تا مقاطع تحصیلی بسیار بالا در دانشگاه‌های معتبر جهان در حال تحقیق و تدریس است. طبیعی است که در یک مقاله کوتاه پرداختن به آن غیر ممکن است، تا زمانی که به یک کسب‌وکار اینترنتی فکر می‌کنید باید به آموختن این علم مهم هم جدی فکر کنید.

نقطه شروع کجاست؟

بازاریابی مجازی

  • نقطه شروع تدوین یک برنامه بازاریابی برای کسب‌وکار آنلاین شماست است. در یک برنامه بازاریابی اینترنتی باید به سه سوال مهم پاسخ دهید. اول: الان کجا هستید؟ دوم: کجا می‌خواهیدبروید؟ سوم: چگونه می‌خواهید بروید؟ منظور از سوال اول این است سوابق، پیشنیه و پتانسیل بالقوه شما چقدر است و آیا ارزیابی دقیق و درستی از آن دارید. این پتانسیل شامل دانش مدیریتی و فنی، نیروی انسانی، منابع مالی و تجهیزاتی است. به کجا می خواهید بروید هم اشاره به هدف شما دارد. این‌که چقدر بازار هدف خود را می‌شناسید و چه سهمی برای فعالیت خودتان از این بازار در نظر گرفته‌اید. و چگونه می‌خواهید بروید هم برنامه اجرایی شما در بکار گرفتن امکانات برای رسیدن به سهم و هدف در نظر گرفته شده است.
  • در تدوین برنامه بازاریابی شما باید سه بخش مهم هدف‌گذاری، استراتژی و اجرا در نظر گرفته شده و برای هر کدام برنامه ریزی کنید. در هدف گذاری نگاه بلند مدت و سهم خودتان از بازار را بر اساس اطلاعات واقعی و قابل استناد باید ارزیابی کنید. در استراتژی به تکنیک‌های اجرایی برسید و تکنیک‌های اجرایی را در قالب زمان و هزینه پیش‌بینی کنید.

آیا بازاریابی همان فروش است؟

  • خیر، فروش یکی از اجزای بازاریابی به شمار رفته و تنها یکی از اهداف بازاریابی است. بازاریابی فرایند تخصصی است که مباحثی مانند تبلیغات و فروش زیرمجموعه و از اجزای آن به حساب می‌آید.

چرا برخی معتقد هستند که بازاریابی اینترنتی تنها جزئی از فرایند بازاریابی است؟

  • بسیاری از کسب و کارها خدمات و محصولات فیزیکی یا حضوری ارائه می‌دهند. بنابراین از اینترنت به عنوان یکی از کانال‌های تحقق برنامه بازاریابی و دسترسی به مشتری استفاده می‌کند. طبیعی است که آن‌ها از نت به عنوان یکی از ابزارها یاد می‌کنند اما برای یک کسب‌وکار اینترنتی که عمده مشتریان و درآمدش از اینترنت است، اصلی‌ترین روش بازاریابی قلمداد می‌شود.

فرایند بازاریابی را از کی باید شروع کنیم؟ از زمان راه اندازی سایت؟

  • استراتژی ورود به بازار و شروع‌ کار یکی دیگر از زیر مجموعه‌های بازاریابی است. یک کسب‌وکار اینترنتی هم برای ورود به بازار باید استراتژی داشته باشد. بسیاری از متخصصان بازاریابی معتقدند که بازاریابی را قبل از شروع خدمات یا تولید باید آغاز کرد که از آن به نام تحقیقات بازار یا همان امکان سنجی یاد می‌کنند. پس در مجموع می‌توان گفت که در هر مرحله‌ای از راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارتان هستید باید برنامه بازاریابی شما به اندازه‌ای که وب‌سایت یا اپلیکیشن شما توسعه یافته است، پیشرفت کرده باشد.

چگونه وارد بازار شویم؟ آیا استراتژی خاصی نیاز است؟

  • برای ورود به بازار سه استراتژی وجود دارد، که کمابیش برخی از آنها را دیده‌اید. برای بکارگیری هر کدام از این روش‌های اام یا دستور از قبل تعیین شده‌‌ای وجود ندارد، حتی می‌توانید یکی یا چند روش را باهم ترکیب کنید تا به مدل متناسب با کسب‌وکارتان برسید.
  • تبلیغات: این‌جا منظور تبلیغات متداول نیست. تبلیغات با رویکرد ورود به بازار است. احتمالا تا به حال هیاهوی تبلیغاتی یک رستوران یا فروشگاه تازه تأسیس را با بنر و چراغانی و حضور گسترده در رسانه‌های محلی دیده‌اید. این خودش یک استراتژی برای ورود به بازار است. یک کسب ‌وکار اینترنتی هم می‌تواند همین تبلیغات پرهیاهو را به منظور شناساندن برند خود در اینترنت انجام دهد.
  • قیمت: قیمت‌گذاری و شرایط فروش یکی دیگر از استراتژی‌های ورود به بازار است. فروش‌های ویژه، تخفیف‌های افتتاحیه و عضویت‌های رایگان محدود، کارت‌های هدیه، قرعه کشی‌ها و جوایز خرید از نمونه‌های این روش است. هدف این روش جلب توجه مشتریان به برند جدید است.
  • رویداد‌ها و رخداد‌ها: از روش‌های بسیار تاثیر‌گذار و خاص برای ورود به بازار است. منتهی برای همه کسب‌وکارها امکان‌پذیر نیست. گاهی وب‌سایت یا نرم‌افزار می‌تواند با حضور در یک رویداد مرتبط با فعالیت خود، معرفی و ورود به بازار خوبی داشته باشد یا اگر در توان آن هست یک رویداد یا همایش برگزار کند و با دعوت از علاقه‌مندان خدمات خود را معرفی کند.
  • آنچه مهم است استفاده مناسب از موقعیت کسب‌وکار نوظهور و شروع فعالیت جدید است که می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد. امروزه اکثر مردم در بدو تولد یا شروع یک کسب‌وکا منتظر خدمات متفاوت یا قیمت پائین‌تر یا شرایط بهتر خرید هستند.

از چه ابزارها و روشهایی برای شناسایی مشتریان استفاده کنیم؟

  • تحقیقات بازار و امکان‌سنجی: معمولا اطلاعات تحقیقات بازار باعث خواهد شد که تغییرات مهم و تاثیرگذاری در روند ارائه خدمات یا محصولات صورت گیرد. اصلی‌ترین هدف تحقیقات بازار و امکان سنجی پی بردن به نیاز اصلی مشتریان است به همین دلیل صحت اطلاعات استخراجی بسیار مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از استارتاپ‌ها ترجیح می‌دهند خودشان مستقیما با کاربران درمورد ایده خودشان صحبت کنند.
  • رقبا و سایر کسب و کارهای مشترک: از استقبال و میزان مشتری که برای رقبا شما وجود دارد می‌توانید به حدود ابعاد بازار هدف خود پی ببرید، حتی اگر ایده شما اینقدر تازه و نو است که نمی‌توانید ابعاد آن را دقیق ارزیابی کنید کافیست نزدیکترین مورد مصرف و تامین خدمات را به حوزه کاری خودتان ارزیابی کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی: خدمات و محصولات خودتان را از طریق شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید، فعالی رقبا و نحوه تعامل با کاربرن را به همراه نیازهای آنها دقیقا بررسی کنید. اطلاعات بدست آمده در صورت ارزیابی دقیق مسیر و هزینه‌های شما را بسیار کوتاه و کم خواهد کرد.

چگونه برنامه بازاریابی را مدیریت و ارزیابی کنیم؟

  • یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ابزارها اکسل است که می‌توانید از تمامی امکانات آماری و تقویمی آن برای مدیریت داده‌ها و تصمیم‌گیری نهایی از آن کمک بگیرید اما اگر به دنبال برنامه‌های آماده هستید می‌توان به برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری اشاره کرد که اصطلاحا به آن CRM گفته می‌شود و نمونه‌های فارسی بسیار خوبی هم از آن وجود دارد.

ابزارها و روش‌هایی مهم بازاریابی  مجازی اینترنتی کدامند؟

  • بازاریابی محتوا: مثل معرفی هست که زیاد در مورد محتوا شنیده شده است” محتوا پادشاه است” بازارایابی محتوا عبارت است از تولید محتوای (متنی، چندرسانه‌ای و تلفیقی) با هدف هدایت، جذب و حفظ کاربران در نتایج جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی و در مجموع اینترنت.
  • سئو و بهینه‌سازی: سئو بر خلاف تصور شامل عام شامل یک ابزار یا روش نیست، بلکه مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که به سایت شما کمک می‌کند در صدر نتایج جستجوی کاربران قرار بگیرید. تکنیک‌های سئو همشه در حال تغییر است به این دلیل که الگوریتم و استاندار موتورهای جستجو دائم در حال ارتقاء است.
  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمتر‌ین ارکان بازاریابی اینترنتی به شمار می‌آید. تعامل و اشتراک‌گذاری سریع مهمترین ویژگی شبکه‌های اجتماعی به‌شمار می‌آید. فرایند تولید محتوا و جذب مخاطب شامل شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود.
  • شبکه‌های ارتباطی: منظور از شبکه‌های ارتباطی عمدتا برنامه‌های پیام رسان تلفن همراه است، فعالیت و بازاریابی در این شبکه‌‌های به نوعی بازاریابی در حریم خصوصی افراد تلفی می‌شود. پیامک و سامانه‌های مبتنی بر ارزش افزوده در تلفن همراه نیز در همین گروه قرار دارد.
  • ایمیل مارکتینگ: ‌اطلاع رسانی و جذب مخاطب از طریق ایمیل به بازاریابی ایمیلی مشهور است. دریافت ایمیل کاربران و ارسال خبرنامه‌ بر اساس زمانبندی و موضوع یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی است.
  • بازاریابی شبکه‌ای: بازاریابی شبکه‌ای عمدتا بر اساس پرداخت پاداش کار می‌کند، در این شیوه هر کاربر علاوه بر این‌که مشتری شماست، بازاریاب شما هم خواهد بود و با معرفی کاربر و مشتری بیشتر درآمد بیشتر نیز کسب خواهد کرد.
  • بازاریابی آفلاین به آنلاین: ساده‌ترین روش تبلیغ است به نوعی که بتوانید با تبلیغ در سایر رسانه‌های غیر اینترنتی مثل رسانه‌های محیطی، تلوزیونی، مطبوعات و اسپانسرینگ رویدادها مخاطبان را به کاربر کسب‌وکار خودتان تبدیل کنید.
  • ژئومارکتینگ: مجموعه‌ تکنیک‌هایی است که فعالیت بازاریابی شما را به محدوده جغرافیایی خاصی متمرکز می‌کند.
  • رسانه‌های آنلاین: استفاده از رسانه‌های آنلاین عبارت است تبلیغات بنری و متنی در سایت‌ها و برنامه‌های پرمخاطب و همچنین استفاده از سایت‌های تبلیغات بنری و کلیکی.

موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی؛ درآمد: 1000 دلار در هر ثانیه!

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست و چگونه تجارتی است؟

مشتریان شما در جستجوی چه چیزی هستند؟

بازاریابی ,بازار ,یک ,اینترنتی ,خدمات ,هدف ,است که ,ورود به ,به بازار ,برنامه بازاریابی ,شبکه‌های اجتماعی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

صدای سکوت من mytechno حضرت زهرا- حضرت علی فروشگاه عطریجات وبلاگ شخصی رضا شرافت - تدریس دروس تخصصی حسابداری 09123420942 معاملات گاوداری مرغداری استان البرز 36638276_026 حنجره ای نذرامام حسین (ع) dospditjasyt Andrew's blog wacontpiter