محل تبلیغات شما

آموزش کسب و کار ژئو مارکتینگ

ژئو مارکتنیگ چیست و بر چه اساس کار می‌کند؟

  • ژئومارکتینک (GeoMarketing)بازاریابی بر اساس موقعیت مکانی یا جغرافیایی  عبارت است از فروش محصول یا خدمات بر اساس موقیعت مکانی کاربر، در اینترنت محدودیت زمان و مکان برای ارائه خدمات وجود ندارد اما این ویژگی نباید باعث شود که ما از فرصت‌های بیشماری که موقعیت مکانی و زمانی کاربر، در اختیار ما قرار می‌دهد غافل شویم. این که هر کسی از هرجایی و در هر زمانی بتواند از خدمات وب‌سایت یا کسب‌ و کار ما استفاده کند نکته بسیار مثبت و مهمی است اما نکته مهم‌تر این است که بتوانیم با شناسایی دقیق موقعیت مکانی و محلی کاربر، خدمات ویژه‌ و متمایز از کسب و کار خود ارائه کنیم.
  • مثال: از متداول‌ترین کسب‌وکار های اینترنتی که از خدمات ژئومارکتینک برای فروش استفاده می‌کنند سامانه‌های تخفیف گروهی و ابزارهایی هستند که معمولا کلمه یاب” را به دنبال خدمات خود تبلیغ می‌کنند مانند تاکسی‌یاب، پمپ‌بنرین یاب، داروخانه‌یاب و این سامانه‌ها بر اساس مکان و زمان خدمات ارائه ‌می‌کنند که به نوعی برای همه عادی شده است.  در این آموزش روش توسعه و فروش بیشتر بر این اساس را برای همه کسب‌ و کارهای الکترونیکی اینترنتی معرفی می‌کنیم.

آیا در ژئو مارکتنیگ ااما باید از نقشه و امکانات آن استفاده کرد؟

  • خیر، این یک اشتباه است که هرجا از مکان‌یابی صحبت می‌شود پس نقشه هم مورد نیاز است. امروزه در بسیاری از سایت‌ها اطلاعات تماس با نقشه همراه است. این یک نکته مثبت و ساده‌ترین نوع استفاده از نقشه است اما ژئو مارکتینگ نیست. توزیع خدمات و محصول بر اساس مکان می‌تواند مستقیما بر اساس نقشه صورت نگیرد. بلکه از داده‌های استخراجی یا آماده‌ای انجام شود که از منابع مختلف معتبر بدست آمده است مانند اطلاعاتی که خود کاربر به ما می‌دهد یا GPS و آیا آدرس IP کاربر و غیره.

ژئومارکتنیگ چگونه به افزایش درآمد کسب‌ و کارها کمک می‌کند؟

  • ژئو مارکتنیک به دو روش مستقیم و غیر‌مستقیم به توسعه فروش و کسب‌وکارهای اینترنتی الکترونیکی کمک می‌کند. روش مستقیم در بعضی از کسب‌ و کارها جزء زیرساخت و بستر اصلی آن کسب‌ و کار به حساب می‌آید به شکلی که اگر ژئو مارکتینگ را از آن کسب‌ و کار حذف کنیم کل کار ارزش خلق شده در آن کار به به شکل قابل توجهی نزول خواهد کرد.
  • روش مستقیم: واضح‌ترین نمونه‌ای یک کسب‌وکار مستقیم برنامه‌ای مثل تاکسی‌یاب یا گوشی‌یاب است. این برنامه‌ها براساس موقعیت مکانی کار می‌کند و اساس کار آن یافتن موقعیت کاربر بر اساس داده‌های مشخص است. معمولا این روش به دلیل واضح بودن و نیاز حیاتی به استفاده از اطلاعات مکانی مدنظر ما نیست. در این بحث، روی صحبت ما به کسب‌وکارهایی است که از این امکان عالی در برنامه خود یا اصلا استفاده نمی‌کنند یا خیلی ضعیف و کم.
  • روش غیرمستقیم: کسب‌‌ و کارهایی که به خوبی در کنار ارائه خدمات از مکان‌یابی استفاده می‌کنند نسبت به رقبای خودشان متمایز شده و در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند، مثلا یک فروشگاه اینترنتی که بر اساس مکان‌ و شهر، مشتریان خود را دسته‌بندی کرده و برنامه‌ریزی ارسال کالا را انجام می‌دهد به مراتب موفق‌تر از فروشگاه دیگری است که خدمات یکسان برای همه کاربران در نظر می‌گیرد.

آیا ژئو مارکتنیگ فقط مختص به فروش کالا یا محصولات فیزیکی است؟

  • خیر، اگر در کسب‌ و کار ما نیاز به ارسال کالا یا مراجعه حضوری کاربر باشد قضیه می‌تواند کاملا متفاوت باشد. حتی در خدمات آنلاین هم بازاریابی‌مکانی یا جغرافیایی بسیار اهمیت پیدا کرده است،برای مثلا گوگل را می‌توان یکی از بهترین ارائه کنندگان این خدمات به حساب آورد. یکی از آخرین سرویس‌های گوگل که به نام الگوریتم Pigeon یا کبوتر گوگل شهرت دارد که به کاربران کمک می‌کند تا نتایج جستجو را بر اساس موقعیت مکانی خودشان مشاهده کنند، با کمک این الگوریتم، اگر کاربر کلمه پیتزا” را جستجو کند در نتایج جستو نزدیکترین پیتزافروشی نسبت به موقعیت خودش را مشاهده خواهد کرد.
  • کسب و کار اینترنتی

چگونه از ژئو مارکتینگ برای توسعه کسب‌ و کار خود استفاده کنیم؟

  • بهترین روش این است بازاریابی مکانی را به عنوان یک طرز فکر به کسب‌ و کارتان اضافه کنید، یعنی به جای تمرکز بر روی ابزارها و نمونه‌ها، به ساختار کلی آن فکر کنید، به این فکر کنید که بر اساس دسته‌بندی و شناسایی جغرافیایی مشتریان و کاربران چه خدمات ویژه‌ای می‌توانید به آن‌ها ارائه کنید. اطلاعات مورد نیاز را به چه روشی و یا با چه ابزاری می‌توانید استخراج کنید، اعتبار آن را بسنجید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

ژئومارکتنیگ چگونه در بازاریابی و مشتری مداری به ما کمک می‌کند؟

  • اطلاعات آماری بازاریابی و توزیع مکانی تمرکز بیشتری و موثرتری بر بازار هدف به شما ارائه می‌دهد، این اطلاعات و آمار می‌تواند منجر به تصمیمات مهم و حیاتی شود. مثلا این که در یک شهر خاص نمایندگی مستقیم داشته باشید یا خیر؟ توزیع و تأمین کالا شما در یک منطقه با منطقه دیگر چقدر می‌تواند تفاوت داشته باشد و صدها ایده دیگر. اگر کسب‌وکار شما خدمات محور است و یا محصول فیزیکی در آن ارسال نمی‌شود هم باز امکان ارائه خدمات ویژه بر اساس جغرافیا وجود دارد مثلا اگر سایت آموزش کسب و کار الکترونیکی دارید و کاربرانی از شهرهای مرزی یا حتی خارج از ایران مثل افغانستان یا تاجیکستان داشته باشید، چه خدمات ویژه‌ای به آن‌ها (نسبت به موقعیت مکانی آن‌ها) می‌توانید ارائه کنید و در کنار آن درآمد بیشتری داشته باشید.

آیا استفاده از ژئومارکتنیگ باید حتما به صورت کشوری باشد؟

  • خیر می‌تواند به صورت منطقه‌ای هم عمل کند، خصوصا این در مورد کلان شهر‌ها یا مناطق وسیع گردشگری یا مناطق پرتراکم بسیار کاربرد دارد. در کلان‌شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان و شیراز می‌توان خدمات منطقه‌ای هم ارائه کرد. از نمونه‌های خوب و فعال آن برخی از اپلیکیشن‌های تخفیف‌گروهی و یابنده‌هایی هستند که نزدیکترین مرکز خرید یا محصول مدنظر را بر اساس موقعیت مکانی کاربر و با محاسبه کوچه و خیابان ارائه می‌کنند.

چه تکنولوژی و ابزارهایی امروزه بر اساس ژئومارکتینک خدمات ارائه می‌کنند؟

  • GIS سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information Systems) یا GIS یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی بوده که قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه وتحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی (مکانی) را دارد.
  • GPS سیستم موقعیت‌یابی جهانی (Global Positioning System) در اصل منظومه‌ای از ٢۴ ماهواره است که به دور زمین می‌گردند. که ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی برای تحلیل و ارائه خدمات بر اساس آن وجود دارد.
  • نکته: برای استفاده از این تکنولوژی‌ها نیاز به دانش عمیق و آموزش چگونگی کارکرد آن‌ها نیست، بلکه استفاده از نتایج و داده‌های آن‌ها مهم است.

پیشنهاداتی بر اساس ژئومارکتنیگ ؟

  • به فناوری یا ابزار خاصی وابسته نباشید: قبلا اشاره کردیم که طرز فکر ژئومارکتینگ مهم‌تر از ابزارها و روش‌هاست. اگر به اهمیت این طرز فکر در بازاریابی برسید خواهید دید که حتی از طریق کامنت‌ها یا ایمیل‌ها و فرم‌های ثبت‌اطلاعات کاربران هم می‌توان خدمات بازاریابی مکانی ارائه کرد و در مسیر توسعه استفاده بهینه‌ از فناوری بکار رفته در آن خواهید کرد.
  • نمونه‌های مشابه را تحلیل کنید: نمونه‌های مشابه کسب‌ و کار خودتان یا رقبا را به دقت بررسی کنید. اطلاعات ارائه شده در سایت‌های آن‌ها می‌تواند یکی از بهترین و قابل اعتمادترین داده‌های تحقیقات بازار برای شما باشد.
  • مشتری خود را شگفت‌زده کنید: ارائه خدماتی فراتر از چیزی که مشتری انتظار دارد اصل مهمی است که تمامی‌ برندهای جهان انجام داده‌اند تا برند شده‌اند. دانستن محل زندگی یا حضور مشتری ایده‌های ناب و جالبی برای شما خلق خواهد کرد تا بر پایه آن خدمات ارائه کنید.

موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی؛ درآمد: 1000 دلار در هر ثانیه!

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست و چگونه تجارتی است؟

مشتریان شما در جستجوی چه چیزی هستند؟

خدمات ,اساس ,ارائه ,کار ,مکانی ,استفاده ,بر اساس ,کسب‌ و ,و کار ,موقعیت مکانی ,است که ,اساس موقعیت مکانی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Hollis's info روستای پیرهادیان maloosak1579 حرف حساب (ساوالان دان گلن سس) دنیا جهانبخش tiokelaweal مرا تنها آفرید آنکه دوستم داشت! آب را گل نكنیم debardverdang